Svobodno otroštvo, svobodno otroci, svobodna šola … Ampak o kakšni svobodi mi v resnici govorimo in kaj pomeni da je otrok svoboden? Da princip skupine temelji na svobodnem otroštvu?
Pri nas (Gusarjih) je takole. Svoboda pomeni, da si lahko to, kar si. Da ti je dovoljeno izraziti sebe kot človeka ter svoje mnenje. Da lahko poveš svoje želje, da lahko slediš svojim interesom, v svojem tempu in s svojimi sposobnostmi. Da lahko prosiš za pomoč, ravno tako pa jo lahko zavrneš. Da se lahko odločaš sam zase in sam o svojem telesu. Da imaš možnost izbire.
A, kot je rekel A. S. Neil, ustanovitelj svobodne šole, svoboda ni enako kot dovoljenje. In tu moramo odrasli postaviti jasno mejo oz biti spoštljivi vodje. Namreč to, da je nekdo svoboden, še ne pomeni, da ima dovoljenje, da hodi čez meje ostalih in tepta po svobodi drugih.
Moja svoboda se konča pri tvoji
Ne želiš poslušati zgodbice do konca ker ne moreš sedeti pri miru? Lahko se greš igrat, lahko odideš stran, vendar nimaš dovoljenja da motiš druge.
Nekaj gradiš in želiš orodje, ki ga ima nekdo drug? Lahko poveš, lahko se jeziš, lahko se prideš pritožit, lahko prosiš za pomoč pri dogovoru o menjavi, lahko se dogovoriš sam, ampak nimaš pa dovoljenja da stvari spuliš iz rok.
Lahko ti nekdo ni všeč in ne rabiš se družit z njim ampak nimaš pa dovoljenja da ga preganjaš iz skupine.
Prav je da se otroke uči da upoštevajo svoje meje. Ampak hkrati jih je treba naučiti da imajo meje tudi drugi.
Trend “svobodnih skupin” je trenutno v porastu
In super je, da je toliko alternative. In super je, da otroci imajo veliko takšnih možnosti. Ampak, prosim, odrasli, ki vodite te otroke, ne pozabite, da svoboda ni dovoljenje, da počneš ravno kar se ti zljubi!
Kot družba potrebujemo mlade ljudi, ki bodo znali razmišljati s svojo glavo, se znali postaviti zase in bili povezani s soljudmi in naravo. Ne potrebujemo pa še več takšnih, ki bodo mislili, da lahko tacajo po pravicah in mejah vsakega, ki se z njimi ne strinja.