Site icon Eko Dežela

Na izlet po poteh slovenskih izumiteljev

V različnih obdobjih burne zgodovine, ki se je dogajala pod vladavino tujih gospodarjev, so se tukaj rodile in odraščale osebnosti, ki so spreminjale tokove človeštva. Vizionarski izumitelji, nadarjeni skladatelji, prelestne dame, ki so begale zaradi lepote in genialnosti … Tokrat z izumitelji odkrivamo slovenske kraje, kot predlaga Slovenska turistična organizacija.

Anton Janša

Slovenija je ena od zibelk čebelarstva v Evropi, kjer je še danes v samem vrhu tako po številu čebelarjev kot po kakovosti medu in medenih izdelkov. Temelje sodobnemu čebelarstvu je v 18. stoletju postavil Anton Janša. Legendarna cesarica Habsburške  monarhije Marija Terezija ga je imenovala za prvega učitelja prve čebelarske šole na svetu, ki jo je odprla na Dunaju, izdala pa je tudi odlok, da se morajo vsi bodoči čebelarski učitelji izobraževati po njegovih knjigah. Anton Janša je slovel po odličnih predavanjih, na katerih je predstavljal svoj izum, poseben panj, ki je še vedno v uporabi, in nove pristope k čebelarstvu. Njegov rojstni dan 20. maj je na pobudo Slovenije postal svetovni dan čebel, kar naj bi pomagalo tudi pri ozaveščanju o pomenu čebel za preživetje človeka.

Namig za čebelarski izlet: Sladka Radovljica.

Lovrenc Košir

Lovrenc Košir je v 19. stoletju reformiral poštni sistem v Habsburški monarhiji. Leta 1835 je tudi podal idejo o prvi poštni znamki, žal pa ni nikoli dobil priznanja za njeno izumiteljstvo. “Obiščite Muzej pošte in telekomunikacij, ki se nahaja v čudoviti Polhograjski graščini, v kateri izveste marsikaj tudi o razvoju pošte vse od prazgodovine,” predlaga STO.

Janez Puh

Janez Puh je v obdobju od 80. let 19. stoletja do prve svetovne vojne prijavil 13 patentov s področja tehnologije cestnih vozil in 6 za pisalne stroje. Razvil je kar 21 različnih avtomobilskih tipov in zanje med drugim patentiral napravo za nastavljanje vžiga pri eksplozijskih motorjih in štirivaljni eksplozivni motor z dvema paroma zrcalno se gibajočih batov. Njegova vozila so zmagovala na mednarodnih dirkah in prevažala cesarske člane habsburškega dvora na Dunaju. Iz njegove zapuščine so nastala legendarna vozila: mopeda MS 50 in Puch Maxi, motor Puch 125cc, mali avto Puch 500 ter terenska vozila Puch Haflinger, Puch Pinzgauer in Puch G (Mercedes-Benz razred G).

Obiščite Puhov muzej v Sakušaku pri Juršincih.

Baron Anton III von Codelli

Baron Anton III von Codelli je bil vsestranski izumitelj. Kot navdušen dirkač in ljubitelj dolgih voženj je med drugim  izumil električni vžigalnik za motorna vozila, mali hladilni in ogrevalni aparat, visokotlačni kompresor, planetno pogonsko kolo z dvojno in notranjo prestavo, rotacijski eksplozivni motor. Posegel je še na druga področja, med njegovimi izumi so tudi mehanična kosilnica, brezžični pogon oddaljenih aparatur, visokofrekvenčni telefon, naprava za brezžični sprejem časovnega signala,  detektorji atmosferskih razelektritev, radijski aparati miniaturnih žepnih dimenzij. Zasnoval je celo predhodnico televizije, posebno napravo za prenos slike na daljavo. “Sledi za njim odkrivate v Ljubljani, kamor je leta 1898 pripeljal prvi avtomobil  in kjer je živel na svojem gradu Kodeljevo. Danes je to območje posvečeno predvsem rekreaciji,” svetuje STO.

Herman Potočnik Noordung

Za takratne čase nenavadne in vizionarske ideje je imel raketni inženir Herman Potočnik Noordung, pionir vesoljskih poletov in prvi vesoljski arhitekt v breztežnostnem prostoru. Leta 1929 je izdal revolucionarno knjigo  Problem vožnje po vesolju – raketni motor (1929), v kateri opisuje bivalno kolo, ki bi omogočalo potovanje in bivanje v vesolju. Njegovo delo je bilo navdih za različne poznejše vesoljske projekte, pa tudi za vesoljsko postajo v kultnem filmu 2001: Odiseja v Vesolju režiserja Stanleyja Kubricka.

Namig za izlet: Center vesoljskih tehnologij Hermana Potočnika Noordunga.

 

Vir: slovenia.info

(Visited 383 times, 1 visits today)