Kot sta pred kratkim na novinarski konferenci dejala minister za gospodarstvo, turizem in šport Matjaž Han in direktorica Slovenske turistične organizacije (STO) mag. Maja Pak Olaj, je bilo leto 2023 za slovenski turizem uspešno, predvsem glede na neugodne gospodarske razmere in katastrofalne avgustovske poplave.
Turizem je pri nas okreval hitreje kot v evropskem in tudi globalnem povprečju, številke pa so ponovno dosegle ravni, kot smo jih imeli pred pandemijo. Glede na podatke Banke Slovenije se je okrepila tudi vrednost izvoza potovanj, kar nakazuje na odpornost slovenskega turizma.
Manj prihodov, a več prenočitev
V letu 2023 je Slovenija po podatkih Statističnega urada zabeležila skoraj 6,2 milijona prihodov turistov in nekaj čez 16,1 milijona prenočitev, kar je največ do sedaj. V primerjavi z letom pred korono, 2019, je bilo prihodov sicer za dobrega pol odstotka manj, a se je povečalo število njihovih prenočitev za 2,2 odstotka.
Po poročanju STO so bili tudi v lanskem letu najpomembnejši tuji trgi Nemčija, Italija in Avstrija. Glede na čas pred korono je močno naraslo število prenočitev med nemškimi turisti, velike rasti pa beležijo tudi med Čehi, Madžari, Poljaki in Slovaki. Nekaj upada na drugi strani zaznavajo med turisti iz Italije, Združenega kraljestva in Avstrije, a trendi tudi tu nakazujejo na okrevanje.
Slovenija kot trajnostna in kulturna destinacija
Ključno pri uspešnosti turizma je sodelovanje države in turističnih ponudnikov, da delujejo enotno in proti istemu cilju. Minister Matjaž Han je pri tem poudaril, da je Slovenija na dobri poti k uresničitvi vizije »zelene butičnosti«, ki naj bi prinesla hkrati manjši odtis in večjo vrednost.
Po besedah direktorice STO bo tudi v prihodnosti cilj predstavljati Slovenijo kot trajnostno in vrhunsko destinacijo. V skladu s tem v organizaciji nadaljujejo z vzpostavitvijo Nacionalnega informacijskega središča ter z nadgradnjo in digitalizacijo Zelene sheme slovenskega turizma. Poleg tega pa želijo prikazati položaj Slovenije kot države z močno kulturno dediščino. V tej smeri vpeljujejo tudi nov koncept pripovedovalcev – vrhunskih slovenskih ustvarjalcev, ki so prepoznavni v tujini – ki naj bi prispeval k dvigu privlačnosti in ugleda Slovenije kot kulturne destinacije. Kot prva se je v tej vlogi pokazala skupina Joker Out.
Projekti gredo v smeri povečevanja kakovosti
V skladu s strategijo slovenskega turizma do 2028 naj bi se kakovost turističnih storitev še naprej povečevala, kar bo prispevalo k dvigu dodane vrednosti. Ob tem bo imelo pomembno vlogo okrepljeno sodelovanje tudi na regionalni ravni, v smislu oblikovanja destinacij, kar bo pripomoglo k enakomernemu razvoju turizma po vsej državi. Poudarek pri tem bo manj na povečevanju kapacitet, pač pa predvsem na zagotavljanju večje kakovosti, pri čemer bo v ospredju tudi prilagajanje turizma podnebnim spremembam.
V letošnjem letu bo ministrstvo v ta namen nadaljevalo izvajanje 58 projektov prenove in novogradnje turističnih nastanitev in dodatnih 58 na področju javne in skupne turistične infrastrukture oziroma naravnih znamenitosti. Načrtujejo pa tudi dva nova razpisa – enega za spodbujanje uvajanja okoljskih znakov med ponudniki ter za razvoj turizma v turističnih destinacijah v okviru Evropske kohezijske politike. Obetajo se nam tudi spremembe v zakonodaji, ki naj bi izboljšale pogoje dela turističnih ponudnikov.