Avtor Vesna Bizjak 9:40 dop REVIJA PROMET

Prilagodljivi multipraktiki, med katerimi se že uveljavljajo električni pogoni

Tudi trendi na področju gospodarskih vozil gredo v smeri vse manjšega okoljskega vpliva, omejitve glede polnjenja in dosega niso tolikšne kot pri težkih tovornih vozilih, hibridni in električni pogoni se že uveljavljajo. Tehnološke rešitve se usmerjajo predvsem na možnosti pisarne v kabini in na vse večje udobje voznika, čemur so namenjene različne prilagoditve.

Proizvajalci ponujajo vse več možnosti za prilagoditev vozila po meri, da je kar najbolj primerno za dejavnost, ki jo kupec opravlja, obenem pa se lahko uporablja tudi kot družinsko vozilo. Če ošvrknemo oglase za dostavna vozila v zadnjem času, je poudarek predvsem na tej multipraktičnosti, zdi se celo, da predvsem furgoni počasi nadomeščajo enoprostorce.

 

Električni dostavniki bodo nujni za mestna središča

Kot kaže, bodo gospodarska vozila na električni pogon prišla prej in v večji meri, kot tovorna. »Veliko in vedno več se uporabljajo manjši dostavniki, predvsem v urbanih okoljih, kar lahko vidimo tudi v vedno več slovenskih mestih,« povesta izr. prof. dr. Darja Topolšek in asistentka Tina Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru. Hibridni in električni pogoni dostavnih vozil znižajo stroške, v vse strožjih okoljskih predpisih pa bodo verjetno kmalu nujni, če bodo želeli vstopiti v mestna središča oz. območja brez emisij.

 

Vse več udobja in varnosti

Na terenu lastniki novejših vozil opažajo predvsem razvojni preskok od starih škatel k precej bolj dizajnersko dovršenim modelom, ki nudijo precej večje udobje – tako v voznih lastnostih kot tudi pri dolgih vožnjah, posebej različice, ki so namenjene tudi družinski rabi vozila. Tako kot pri osebnih vozilih tudi tu kabina vključuje vse več tehnologije, ki skrbi za večjo varnost, z napredkom pa poleg rešitev za osebna vozila omogoča tudi posebne funkcije, namenjene prav gospodarskim, npr. nadzor vozila in s tem voznika, programske rešitve, pri katerih tako kot pri računalniku nastavimo profil za lastno uporabo in posebej profil za voznika, dodatne kamere za parkiranje in pomoč pri vožnji prikolic … Kar se tiče slabosti v razvoju, pa je slišati nekaj pomislekov le o vzdržljivosti vozil, pogostejših napakah in menjavah rezervnih delov.

 

Lani prodaja močno upadla

Da je lani še bolj kot prodaja osebnih avtomobilov upadla prodaja lahkih gospodarskih vozil, so pred kratkim sporočili s sekcije za osebna motorna vozila pri trgovinski zbornici (TZS): »V celem letu 2020 je bilo prodanih le 8.038 vozil, kar je 28 % manj kot leta 2019.« Ob tem je predsednik sekcije Jožko Tomšič izpostavil, da so se subvencije za nakup električnih vozil ponovno znižale. Eko Sklad je že v decembru 2020 objavil nove razpise, višina spodbude na obeh javnih pozivih je omejena na največ 20 % vrednosti vozila in po novem znaša do 4.500 evrov za vozila kategorije M1 in do 3.500 evrov za vozila kategorije N1. »Zaradi nenehnega zniževanja subvencij imamo trenutno prodajalci zelo razočarane kupce, ker so pričakovali višje subvencije, zato predlagamo, da nam Eko Sklad ponudi vsaj triletni plan. S strani Eko Sklada je sedanja politika razdeljevanja subvencij nevzdržna, saj na ta način prodajalci ne moremo funkcionirati in naročati avtomobile,« je povedal Tomšič.

Sekcija poziva k dvigu subvencij »na neko bolj normalno raven in povečanje letnega budžeta, ki je v tem trenutku absolutno premajhen, če hočemo slediti akcijskemu načrtu, ki je bil potrjen na MZI pred dobrimi tremi leti.« Poleg tega menijo, da mora Eko Sklad čim prej digitalizirati postopke podelitev subvencij za nakup električnih vozil in stremeti k temu, da bi se dolgoročno prodajalci lahko povezali oziroma imeli točno informacijo, ali je subvencija trenutno še na voljo.

Slovenska gospodarska vozila leta

Reviji Transport & Logistika in Mehanik in voznik sta lani izvedli 15. izbor za slovensko Gospodarsko vozilo leta, kjer so prvič uvedli tudi kategorijo Električno gospodarsko vozilo leta, v kateri je bil le en kandidat. Naziv slovensko Gospodarsko vozilo leta 2020 so prejeli:

  • Slovenski Tovornjak leta 2020 – MAN TGX,
  • Slovenski Dostavnik leta 2020 – Volkswagen Caddy,
  • Slovenski Avtobus leta 2020 – Scania Citywide,
  • Slovenski Poltovornjak leta 2020 – Ford Ranger,
  • Slovensko Električno gospodarsko vozilo leta 2020 – Mercedes-Benz eVito Tourer.

 

(Visited 190 times, 1 visits today)
Close