Bilo je pričakovati, da bodo carinski postopki podaljšali tranzitne čase v Veliko Britanijo in iz nje ter posledično dvig cen prevozov. Se je pa temu pridružilo povečanje kriminala, saj so stoječa vozila lažji plen, težave pa prevoznikom povzročajo tudi pravila v zvezi s Covid-19, ki se po posameznih državah razlikujejo, in zdravstvena zavarovanja.
Po besedah Petra Piška, predsednika Sekcije za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije, so se blagovni tokovi z Veliko Britanijo zavrli zaradi carinskih postopkov. Slovenska logistična podjetja so se na to pripravila in s tem praviloma nimajo težav. Več težav pa Pišek opaža pri uvozu iz Velike Britanije, saj britanska podjetja na carinsko poslovanje niso pripravljena.
Postopke podaljšujejo carinske formalnosti
Robert Sever, direktor Združenja za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije pa pravi, da trenutno ne zaznavajo težav zaradi postopkov in administracije pri prestopu meje, ki so posledica brexita. Večje težave povzročajo ukrepi in nova pravila, ki jih morajo izpolnjevati prevozniki za preprečevanje širjenja epidemije Covid-19 in jih posamezne države uvajajo po svoje, med drugim tudi Velika Britanija.
»Seveda običajne postopke pretoka blaga in storitev, ki jih poznamo, ko je bila Velika Britanija znotraj EU, ovirajo carinske formalnosti, ki jih je po novem treba opraviti. To vsekakor vpliva na čas oziroma administrativne postopke, kljub temu pa ne zaznavamo večjih težav podjetij pri poslovanju z Veliko Britanijo tudi po koncu prehodnega obdobja. Ocenjujemo, da je sporazumu med Veliko Britanijo in EU ustrezno rešil področja prevozov, kjer se razen manjših posebnosti ni bistveno spremenilo,« razlaga Sever.
Povečanje povpraševanja po carinskih storitvah
V Intereuropi pravijo, da so se ustrezno in pravočasno pripravili na spremenjene razmere. »Novo uvedeni birokratski in carinski postopki so podaljšali tranzitne čase, kar se odraža tudi v trendu porasta cen, kar smo v Intereuropi predvideli in se na novo situacijo z ustrezno organizacijo procesov tudi pravočasno pripravili,« razlagajo v koprskem logistu.
Zabeležili so precejšen porast povpraševanj tako po carinskih storitvah kot tudi po cestnih prevozih za in iz Združenega kraljestva. »Obe področji sta Intereuropina paradna konja: smo najmočnejši ponudnik carinskih storitev na slovenskem trgu in trgu Zahodnega Balkana, prav tako smo na tem geografskem področju med največjimi ponudniki cestnih transportov, ki zajemajo zbirnike, doklade in polne naklade,« poudarjajo.
V Intereuropi v sodelovanju s svojim partnerjem v Združenem kraljestvu strankam ponujajo rešitve ‘od-vrat-do-vrat’ in poskrbijo tudi za vse potrebne formalnosti. Prek preverjenega partnerja imajo urejeno carinjenje v Združenem kraljestvu, z njegovo pomočjo ponujajo kupcem vse carinske storitve na Otoku, vključno z davčnim zastopanjem.
Koprski logist je v želji po pomoči in svetovanju poslovnim partnerjem sredi februarja organiziral webinar na temo brexita in udeležencem na spletnem dogodku predstavila izzive brexita v praksi in odgovorila na aktualna vprašanja. Na brezplačnem dogodku so strokovnjaki iz Intereurope predstavili uvozne in izvozne carinske postopke in novosti, vezane na poslovanje z Združenim kraljestvom. Intereuropini predstavniki so na tam predstavili tudi Sporazum med EU in Združenim kraljestvom na področju porekla blaga in izkušnje iz prakse, predvsem na področju zbirnega prometa po nastopu brexita.
Manjše količine dražijo prevoze
Po Piškovih besedah so se cene prevozov na Otok zvišale za približno 30 odstotkov. Zelo težko je dobiti tudi povratne tovore iz Velike Britanije v EU, kar dodatno dviguje ceno logističnih storitev. »Če ne bo zadostne blagovne menjave med EU in Veliko Britanijo, se bodo v naslednje pol leta cene prevozov dvignile za dodatnih petnajst odstotkov, ker si bodo prevozniki prazne kilometre prisiljeni cenovno pokrivati,« napoveduje Pišek.
Vozniki več niso navdušeni za vožnje v Veliko Britanijo, zato jih je treba zanje bolj nagrajevati.
Težave s kriminalom in zdravstvenim zavarovanjem voznikov
Kot dodatno težavo sogovornik omenja tudi povečanje kriminala, zlasti v Franciji, Španiji in Veliki Britaniji – prihaja do kraj blaga, saj se pretočnost prometa zmanjšuje, kar nepridipravom povečuje možnosti za vdore v tovorne prostore za tihotapljenje ljudi in krajo blaga, zlasti tehničnega.
Ker ni ustreznega sporazuma med Veliko Britanijo in Evropsko unijo, vozniki na Otoku nimajo urejenega zdravstvenega zavarovanja. Po Piškovih besedah vozniki več niso navdušeni za vožnje v Veliko Britanijo in jih je treba zanje bolj nagrajevati. »Opisane težave pa bolj škodijo Veliki Britaniji, ker ni samooskrbna in blago iz Evropske unije nujno potrebuje,« razlaga sogovornik. Posledično se na Otoku cene blaga zvišujejo.
Zelo težko je dobiti povratne tovore iz Velike Britanije v EU, kar dodatno dviguje ceno logističnih storitev.
Koristni štab na Ministrstvu za infrastrukturo
Na Ministrstvu za infrastrukturo deluje urgentni štab za Covid-19; ta tekoče rešuje zaplete, ki nastajajo pri prevozih po celi Evropi. »Minister Vrtovec je v stiku z nami, kar je veliko vredno,« razlaga Pišek. V delovanje štaba pa sta poleg obrtne in gospodarske zbornice vključena tudi Ministrstvo za zunanje zadeve in policija, kar jim omogoča, da hitro rešujejo težave prevoznikov po celotni Evropi. »Tudi ko bomo epidemijo Covid-19 premagali, bi moral omenjeni štab nadaljevati delo, saj deluje čudovito,« pravi Peter Pišek.