Na Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport (MGTŠ) se zavzemajo, da bi se šolski program bolj prilagodil potrebam gospodarstva, saj je le na ta način mogoče zagotavljati potrebe delodajalcev po ustrezno usposobljenem kadru. »Verjamemo namreč, da je nujno potrebno poklicne, srednješolske in študijske programe, kot tudi izobraževanje odraslih, oblikovati tako, da bodo v prihodnje bolj povezani z gospodarstvom oziroma z drugimi prihodnjimi zaposlovalci, da vključujejo izkustveno izobraževanje, pridobivanje kompetenc reševanja težav in pridobivanje poklicno specifičnih znanj,« so pojasnili.
Prenavljali bodo izobraževalne programe
Eden izmed temeljnih namenov poklicnega in strokovnega izobraževanja je povezovanje izobraževanja in trga dela, so pojasnili na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje (MVI). Trenutno poteka projekt Modernizacija poklicnega izobraževanja, ki ga izvaja Center Republike Slovenije za poklicno izobraževanje (CPI). Namen projekta je poleg krepitve kompetenc za digitalni in zeleni prehod tudi razvoj prilagodljivosti, odpornosti in odzivnosti poklicnega izobraževanja na potrebe trga dela, vpliv na gospodarsko okrevanje, uravnotežen gospodarski, okoljski in družbeni razvoj ter spodbujanje socialne vključenosti.
Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj vključena v vse vrste izobraževanj
V obdobju 2022–2024 je potekal projekt Podnebni cilji in vsebine v vzgoji in izobraževanju z namenom sistematičnega vključevanja podnebnih ciljev in vsebin v predšolsko vzgojo, osnovno in srednješolsko izobraževanje, višješolsko strokovno izobraževanje in izobraževanje odraslih, da bo Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj (VITR) temeljni element vzgojno-izobraževalnega sistema na vseh stopnjah, s kompetencami trajnosti v učnih načrtih, doseganja podnebnih ciljev in uresničevanjem krožnega gospodarstva ter z ohranjanjem celostnega pogleda na VITR, ki priznava medsebojno povezanost vseh razsežnosti trajnostnega razvoja, pojasnijo na MVI.
Med ključnimi cilji tudi vzgajanje in izobraževanje za trajnostni razvoj
Trajnostnemu razvoju v vzgoji in izobraževanju sledijo na različne načine, kot na primer s šolskimi vrtovi, ki so lahko osnova za pouk na prostem, medpredmetno povezovanje, razvoj generičnih in drugih kompetenc, pa tudi s šolo v naravi, ki je del učnega načrta za različne predmete, poteka pa več dni hkrati izven šolskih prostorov. Z različnimi aktivnostmi v naravi učenci spoznavajo svoje bližnje in širše okolje, razvijajo spretnosti trajnostnega razvoja, tudi stike z vrstniki, družabne spretnosti in delovne navade.
Opolnomočenje za učinkovito odzivanje na lokalne in globalne izzive
»Skupni cilji trajnostnega razvoja so odziv na vse večje potrebe po opolnomočenju učencev za učinkovito soočanje in odzivanje na lokalna ter globalna vprašanja in izzive. VITR je vseživljenjski, celostni in transformativni proces,« pravijo na Zavodu Republike Slovenije za šolstvo.
Je sestavni del kakovostne vzgoje in izobraževanja, ki prispeva k razvoju spoznavnih, socialnih, emocionalnih ter vedenjskih vidikov ter ciljev učenja. Učence opolnomoči z znanjem, spretnostmi, vrednotami in stališči, ki jim omogočajo sprejemanje informiranih odločitev ter odgovorno delovanje za okoljsko celovitost, gospodarsko uspešnost in družbeno pravičnost.
»Skupni cilji s področja trajnostnega razvoja sledijo Evropskemu okviru kompetenc za trajnostnost. Vsebinska področja, ki izhajajo tako iz okoljskega kot tudi družbenega in gospodarskega vidika, umeščajo v kurikularne dokumente predmetne kurikularne komisije glede na priložnosti, ki jih predmetno področje ponuja,« pojasnijo na omenjenem zavodu.
Deficitarni skoraj vsi poklici na srednji poklicni ravni
Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje (ZRSZ) objavlja raziskavo Poklicni barometer, katere cilj je opredeliti predvideno razmerje med ponudbo in povpraševanjem po poklicih v naslednjem letu. S področja gostinstva in turizma, kjer je največ potreb po kuharjih, natakarjih, receptorjih in sobaricah, je bilo na dan priprave članka na ZRST objavljenih kar 375 prostih delovnih mest. Prav tako pa podjetja izražajo potrebo po visoko usposobljenih kadrih tehnoloških smeri.