V mesecu boja proti plastičnem onesnaževanju je pod okriljem Zero Waste Europe izšla študija o trenutnem stanju in potencialni rasti trga trgovin brez embalaže. Dolgoročna ocena kaže, da imajo trgovine brez embalaže velik potencial, da postanejo pomemben del evropskega trga.
V raziskavo je bilo vključenih 268 trgovin iz Avstrije, Belgije, Bolgarije, Češke, Francije, Nemčije, Latvije, Slovenije, Španije in Ukrajine. Ugotovljena je bila zelo močna rast v tem sektorju, saj je v zadnjih 5-10 letih število trgovin, delovnih mest in količina prometa narasla. Dolgoročne napovedi za leto 2030 ocenjujejo povprečen promet izdelkov na rinfuzo v višini 1,2 milijarde EUR, v najboljšem primeru pa še višjega.
Ključne ugotovitve v raziskavi
- V sektorju se močno povečuje število delovnih mest, pri čemer modeliranje daje povprečno oceno 10.000 mest v EU leta 2023;
- Ocenjeno zmanjšanje količin embalaže po vsej EU leta 2023 je približno 5500 ton.
- Trgovine ocenjujejo, da so se v povprečju izognile 1 toni embalaže na trgovino na leto.
- Približno 70 % izdelkov v vzorčnih trgovinah je brez embalaže.
- Povprečni prihodek trgovin znaša približno 170.000 EUR in kaže rast v zadnjih treh letih.
74 % trgovin je v mestnih središčih, 6 % pa v vaseh in na podeželju. - Najbolj prodajana sta hrana in pijača, sledijo pa čistila, kozmetični izdelki in zero waste pripomočki.
- Trgovine dajejo prednost lokalnim dobaviteljem: z naraščajočo razdaljo med trgovino in dobaviteljem pada količina naročenih izdelkov.
Vsak Evropejec letno proizvede 173 kg odpadne embalaže
Cilji Evropske komisije so jasni – do leta 2030 mora biti vsa plastična embalaža na evropskem trgu primerna za ponovno uporabo ali preprosta za recikliranje. Edini način za doseganje teh nujno potrebnih ciljev so ukrepi, s katerimi preprečimo proizvodnjo embalaže v prvi vrsti, skupaj s podporo poslovnim modelom, kot so zero waste sistemi in ponovna uporaba.
Vir: EBM