Avtor Andrej Vilčnik, glasbenik 8:05 dop OKOLJE

Gostujoča kolumna: Kdo je zares odgovoren za “ogljični odtis”?

Vsak izmed nas na Zemlji pušča sled. Poleg na življenja drugih ljudi, vplivamo z dejanji tudi na širše življenje na planetu. Na kakovost vode, zraka, prsti, na rastline in živali.

Sled, ki jo puščamo za seboj, je merljiva. Meri se v količini izpustov CO2, h katerim pripomoremo s svojimi življenjskimi (predvsem potrošniškimi) navadami.

Velika večina ekološke debate je usmerjena na vprašanje kolikšen je doprinos (in posredna »krivda«) posameznika k izpustom CO2, in kakšni so ukrepi, ki jih lahko sprejmemo, da le-te omilimo.

Beležimo prevožene in preletene kilometre, porabo energentov, hrane, izdelkov in materiala. Vse skupaj seštejemo in dobimo nekaj čemur pravimo »ogljični odtis«. Štampiljka, ki jo nosi vsak človek na Zemlji. Nekateri več, drugi manj. Diskurz večinoma poteka v smeri, da je odgovornost na nas – posameznikih. Osredotoča(mo) se na ukrepe, ki jih lahko sprejmemo na individualni ravni, čeprav je jasno, da so le-ti zgolj kaplja v (s plastiko onesnaženo) morje.

Kako je prišlo do tega, da smo s prstom začeli kazati predvsem nase, namesto da bi se osredotočali na resnično največje onesnaževalce planeta, kot so npr. naftne multinacionalke?

Resnica je veliko bolj cinična, kot bi si morda mislili

V začetku leta 2001 je eno največjih naftnih podjetij na svetu – takrat znano pod imenom  British Petroleum Company – vložilo več kot 200 milijonov dolarjev v t.i. »rebranding« oz. predrugačenje celostne podobe podjetja. Logotip so spremenili v očem prijazno zeleno sončnico, ime preprosto v »BP«, korporativni slogan pa je postal »Beyond Petroleum« oz. »onstran nafte«. Vse to v času, ko so bili skoraj 100 odstotno investirani v nafto in plin (ob čemer so napovedali »postopen premik« k čistejšim virom, katerih deleži so še danes, 20 let pozneje, zanemarljivi).

V očeh javnosti so se začeli prikazovati kot »zeleno« naftno podjetje in to jim je uspelo tako izjemno, da so leta 2007 dobili nagrado Effie Ameriške Marketinške Organizacije. Poleg nafte in plina so zdaj uspešno prodajali še meglo, saj so dosegli, da so potrošniki po vsem svetu kmalu bili pod vtisom, da je BP eno najbolj ekoloških naftnih podjetij na svetu.

A v sklopu marketinške kampanje so šli še ključen korak dlje.

Razširili in popularizirali so koncept ogljičnega odtisa in ga tako rekoč »ugrabili« za namen preusmeritve pozornosti in odgovornosti z velikih akterjev, na nas – vsakodnevne potrošnike.

V eni izmed kampanj so taktiko izpeljali tako, da so ljudi spraševali če vedo kaj »ogljični odtis« sploh je, jim razložili koncept in nato ponudili način, kako lahko »svoj« ogljični odtis preračunajo (leta 2004 so lansirali enega prvih kalkulatorjev ogljičnega odtisa). Nato so ustrežljivo pojasnili, da bi morda bilo nujno razmišljati o tem, kako bi lahko s spremembo življenjskih navad svoj ogljični odtis zmanjšali – saj je, roko na srce – zaskrbljujoče visok.

Igrali so na krivdo in sram širše populacije in fokus uspešno obrnili iz sebe na družbo, ter posameznike, ki jo sestavljamo. Kmalu tega seveda niso več počeli »lastnoročno«, saj je kampanja bila tako uspešna, da se še danes pogovarjamo o tem kako bi lahko (predvsem na individualni ravni) zmanjšali svoj doprinos k višku CO2-ja v ozračju. Uspeh te spletkarske in hinavske kampanje se deloma da pripisati dejstvu, da je v argumentu veliko resnice.

Neizpodbitno je namreč, da vsak izmed nas prispeva k višini izpustov CO2 in da je ta številka močno variabilna in odvisna predvsem od naših potrošniških navad – a če bi se za nadaljnjih 70  let svojega življenja uspel odpovedati 100% deležu emisij, ki jih proizvedem kot posameznik, bi to prihranilo komaj 1 sekundo protivrednosti emisij globalnega energetskega sektorja.

Najhitrejši način je sprememba življenjskega sloga bogatih, toda …

V teoriji je res, da bi najhitrejši način za znižanje emisij CO2 bil ta, da bi vse bogate populacije na planetu drastično spremenile svoj življenjski standard in da bi se populacije, ki so šele na vzponu, odpovedale gonji za dosegom tega istega standarda. Z roko v roki bi se torej morali odločiti, da se bomo namesto za udobje in bogastvo, odločili za podnebje. Sam sem mnenja, da je tako razmišljanje utopično.

Zdi se mi veliko bolj verjetno in nujno, da se kot družba začnemo (ponovno) zavedati, da naša individualna odgovornost leži predvsem v tem, da s političnim in civilnim udejstvovanjem fokus in odgovornost preusmerimo nazaj na ljudi, ki so na poziciji odločanja.

Odgovornim moramo dati jasno vedeti (po možnosti ne z brezcilj(a)nim aktivizmom), da nam ni vseeno. Da je njihov politični obstoj odvisen od tega, kako učinkovito se bodo spopadli s podnebno krizo. Ko se izkaže, da omahujejo pri sprejemu zakonov, ki bi lahko vplivali na podporo njihovih najpomembnejših donatorjev, je torej nujno, da jih izglasujemo iz pozicije, in zamenjamo z ljudmi, ki spoštujejo znanost. Takimi, ki bodo znali prevzeti odgovornost za implementacijo najučinkovitejših podnebnih strategij.

Ne z npr. vpeljavo zakona, ki prepoveduje uporabo plastičnih slamic, temveč s premikom fokusa na sektorje, ki imajo dejansko največji vpliv – energetika, transport, proizvodnja hrane (kmetijstvo in živinoreja), gradbeništvo, ter industrija in proizvodnja.

Lepo in prav je, da ugašamo luči, da kupujemo lokalno pridelano hrano, da gremo raje s kolesom kot z avtom in da potrošništvo poskušamo omejiti zgolj na najnujnejše izdelke in storitve. Ključno in nujno pa je tudi, da odločevalce prepričamo v sprejemanje zakonov, ki bodo vplivali na prestrukturiranje sistema in navad »od zgoraj navzdol«.

(Visited 328 times, 1 visits today)
Close

Center Nastavitev Zasebnosti

Obvezni piškotki

Shranijo uporabnikovo odločitev glede sprejemanja piškotkov.

gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types]: beleži uporabniško odločitev glede sprejetja ali zavrnitev uporabe piškotkov. Veljavnost: 1 leto.

Socialna omrežja

Facebook vtičnik; za povečanje sodelovanja naših uporabnikov preko družbenih omrežij, analizo prodaje, segmentacijo uporabnikov in ponovno targetiranje uporabnikov

c_user, datr, fr, pl, presence, sb, wd, xs, pnl_data2, act

Analitika

Analitika nam omogoča, da merimo število uporabnikov v obliki obiskov in klikov.

advanced_ads_browser_width, advanced_ads_page_impressions, advanced_ads_pro_server_info, advanced_ads_pro_visitor_referrer
_ga: merjenje obiskanosti s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 2 leti. _gat: piškotek ne hrani uporabniških podatkov, uporablja se za omejevanje pogostosti zadetkov pri merjenju obiskanosti strani s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 10 minut. _gid: naključno ustvarjeno unikatno število se uporablja za izračun podatkov o obisku našega spletnega mesta. s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 24 ur.

Analiza obiska

To function properly, Hotjar stores first-party cookies on your visitor's browser. Cookies are either set by the Hotjar script, or by visiting Hotjar's website. Displaying the correct content to your visitors without personally identifying anyone relies on Hotjar's cookies.

_hjClosedSurveyInvites Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor interacts with a Survey invitation modal popup. It is used to ensure that the same invite does not re-appear if it has already been shown. 365 days _hjDonePolls Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor completes a poll using the Feedback Poll widget. It is used to ensure that the same poll does not re-appear if it has already been filled in. 365 days _hjMinimizedPolls Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor minimizes a Feedback Poll widget. It is used to ensure that the widget stays minimizes when the visitor navigates through your site. 365 days _hjDoneTestersWidgets Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor submits their information in the Recruit User Testers widget. It is used to ensure that the same form does not re-appear if it has already been filled in. 365 days _hjIncludedInSample Hotjar cookie. This session cookie is set to let Hotjar know whether that visitor is included in the sample which is used to generate funnels. 365 days _hjShownFeedbackMessage This cookie is set when a visitor minimizes or completes Incoming Feedback. This is done so that the Incoming Feedback will load as minimized immediately if they navigate to another page where it is set to show. 365 days _hjid Hotjar cookie. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the Hotjar User ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID. 365 days _hjRecordingLastActivity This should be found in sessionStorage (as opposed to cookies). This gets updated when a visitor recording starts and when data is sent through the WebSocket (the visitor performs an action that Hotjar records). Session hjTLDTest When the Hotjar script executes we try to determine the most generic cookie path we should use, instead of the page hostname. This is done so that cookies can be shared across subdomains (where applicable). To determine this, we try to store the _hjTLDTest cookie for different URL substring alternatives until it fails. After this check, the cookie is removed. Session _hjUserAttributesHash User Attributes sent through the Hotjar Identify API are cached for the duration of the session in order to know when an attribute has changed and needs to be updated. Session _hjCachedUserAttributes This cookie stores User Attributes which are sent through the Hotjar Identify API, whenever the user is not in the sample. These attributes will only be saved if the user interacts with a Hotjar Feedback tool. Session _hjLocalStorageTest This cookie is used to check if the Hotjar Tracking Script can use local storage. If it can, a value of 1 is set in this cookie. The data stored in_hjLocalStorageTest has no expiration time, but it is deleted immediately after creating it so the expected storage time is under 100ms. N/A _hjptid This cookie is set for logged in users of Hotjar, who have Admin Team Member permissions. It is used during pricing experiments to show the Admin consistent pricing across the site. Session _hjAbsoluteSessionInProgress The cookie is set so Hotjar can track the beginning of the user's journey for a total session count. It does not contain any identifiable information. 30 minutes