Slovenija ima na področju trajnostnega turizma veliko prednost, saj je naravno okolje že samo po sebi odlična osnova za razvoj tovrstnega turizma. »Če temu dodamo še številne možnosti za preživljanje časa v naravi, lokalno kulinariko, bogato zgodovino in tradicijo ter kulturne posebnosti, imamo pravzaprav odlično osnovo za trajnost, na kateri naša država gradi že nekaj let. In prav ta osnova nam je omogočila, da se lahko pozicioniramo v smeri zelene, zdrave in aktivne turistične destinacije,« ocenjuje Fedja Pobegajlo, direktor Turistično gostinske zbornice Slovenije (TGZS). Verjame, da se je ta pozicija tudi v času pandemije izkazala za ustrezno in jim v zadnjih dveh letih omogočila, da so v času, ko so lahko poslovali, pritegnili številne goste.

Kompleksen proces zagotavljanja dolgoročne vzdržnosti lokalnih okolij

Kdaj pa sploh lahko govorimo o trajnostnem turizmu? Kot pojasnjuje Emil Juvan, izredni profesor na Fakulteti za turistične študije – Turistica na Univerzi na Primorskem, lahko o trajnostnem turizmu govorimo, ko pozitivni učinki turizma prevladajo nad negativnimi učinki ali ko turizem takšno razmerje (med negativnimi in pozitivnimi učinki) omogoča dolgoročno. »V praksi to pomeni, da turizem omogoča vzdržnost naravnih in družbenokulturnih virov ter omogoča uravnotežen gospodarski razvoj,« razloži strokovnjak.

Kot doda, se lahko trajnostni turizem kaže tudi tako, da sicer občutno izkorišča razpoložljive naravne vire, a omogoča gospodarski razvoj, s tem pa ohranja bivanjsko primernost lokalnega okolja, česar ne omogočajo druge gospodarske panoge. »V okoljih, ki niso primerna za druge gospodarske panoge, namreč njihova bivanjska privlačnost in primernost upadata,« pravi Juvan. Posledica je izseljevanje, kar pa lahko pripelje v popolno uničenje lokalnih okolij. Strnemo lahko, da mora trajnostni turizem sicer zasledovati pozitivne ekonomske, družbene in ekološke posledice na dolgi rok, vendar so lahko prioritete na kratek rok neuravnotežene. »Trajnostni turizem tako ni le vroča tema strokovne ali splošne javnosti, temveč kompleksen proces zagotavljanja dolgoročne vzdržnosti lokalnih okolij,« ocenjuje sogovornik. »Dodatno pa kompleksnost trajnostnega turizma dokazuje tudi njegova zmožnost revitalizacije razpoložljivih naravnih in kulturnih virov. To lahko najbolj aktualno razložimo na primeru Černobila (Ukrajina), kjer imamo opustošeno lokalno okolje, v katerem le turizem lahko ustvarja pozitivne gospodarske in družbenokulturne vire, s temi pozitivnimi gospodarskimi vplivi pa lahko lokalno okolje revitalizira sicer popolnoma degradirane naravne vire,« poudari.

Sprehod med krošnjami / Rogla

Odnosi med domačini in turisti bogatijo obe strani

Maja Turnšek, Barbara Pavlakovič in Tomi Špindler s Fakultete za turizem na Univerzi v Mariboru pa izpostavijo še en pomemben dejavnik, ki pripomore k trajnostnemu turizmu – ozaveščanje in spodbujanje gostov k dvigovanju ekološke zavesti. »Ozaveščamo jih lahko o mehki mobilnosti, ekološko prijaznih nastanitvah, zmanjševanju odpadkov in podobno,« pravijo sogovorniki. Zelo pomemben je tudi odnos – turisti naj bi bili spoštljivi do lokalne skupnosti, med obiskom naj bi upoštevali lokalne tradicije in navade ter jih ne spreminjali. »Medkulturni odnosi med domačini in turisti lahko obogatijo in opolnomočijo obe strani in tako ustvarjajo bolj povezano družbo,« verjamejo.

Slovenija še ni povsem trajnostna, a smo na dobri poti

Sogovorniki z Univerze v Mariboru sicer opažajo, da si Slovenija zelo prizadeva za trajnostni razvoj in za trajnostni turizem. »Strategija turizma je že mnogo let usmerjena v zeleno; Ljubljana je leta 2016 prejela naziv Zelena prestolnica Evrope, od leta 2008 se slovenske destinacije potegujejo za naziv evropske destinacije odličnosti,« naštejejo le nekaj dosežkov. Menijo, da je trajnostno zavedanje spodbudila predvsem Zelena shema slovenskega turizma, ki od leta 2015 spodbuja turistične ponudnike k bolj odgovornemu ravnanju. Zdaj je shema razširjena tako na destinacije kot na ponudnike nastanitev, znamenitosti, naravne parke, turistične agencije, restavracije in plaže, vanjo pa je vključeno že 101 podjetje, 58 destinacij, 40 restavracij, osem turističnih agencij, šest znamenitosti, štirje parki in ena plaža. Vedno več jih pridobiva mednarodne okoljske certifikate, kot so Green Key ali EU Ecolabel ter drugi.

»V tem trenutku Slovenija zagotovo še ni povsem trajnostna, a smo na dobri poti k čedalje bolj ozaveščenemu turizmu in turistu, saj lahko le s sodelovanjem vseh vpletenih poskrbimo za doseganje cilja trajnostnega razvoja. Pri tem je še posebej pomembno, da začenjamo posvečati pozornost vlogi turizma pri podnebnih spremembah,« dodajajo.

Turisti imajo interes za trajnostno vedenje, a ga v praksi skorajda ne kažejo

Tudi Juvan opaža, da v zadnjih letih veliko vlagamo v spodbujanje trajnostne ponudbe, nekoliko manj pa v spodbujanje trajnostnega povpraševanja. »Oboje je v praksi izjemno zahtevno, saj imamo na eni strani ponudnike in na drugi porabnike oziroma turiste, ki sicer imajo interes za trajnostno vedenje, a je prenos tega interesa v vedenje izjemno omejen. Hkrati pa zaradi nedoslednega monitoringa težko govorimo o uspehih pozicioniranja Slovenije kot trajnostne destinacije,« pojasnjuje.

Učinki spodbujanja trajnostnega turizma se torej že kažejo na področju ponudbe, manj uspešni pa smo na področju trajnostnega vedenja porabnikov oziroma turistov. »Segment trajnostnih turistov – torej turistov, ki vključujejo trajnostne atribute infrastrukture in doživetij v načrtovanje počitnic – je zelo majhen, po najboljših ocenah gre za manj kot deset odstotkov mednarodnih turistov. To seveda močno omejuje trženjsko nagovarjanje trajnostnih turistov,« pravi Juvan, ki dodaja, da sicer lahko spodbujamo trajnostno vedenje povprečnega turista, vendar je to izjemno težko, saj je najprej treba identificirati pristope, ki so pri tem uspešni.

(Visited 162 times, 1 visits today)
Close

Center Nastavitev Zasebnosti

Obvezni piškotki

Shranijo uporabnikovo odločitev glede sprejemanja piškotkov.

gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types]: beleži uporabniško odločitev glede sprejetja ali zavrnitev uporabe piškotkov. Veljavnost: 1 leto.

Socialna omrežja

Facebook vtičnik; za povečanje sodelovanja naših uporabnikov preko družbenih omrežij, analizo prodaje, segmentacijo uporabnikov in ponovno targetiranje uporabnikov

c_user, datr, fr, pl, presence, sb, wd, xs, pnl_data2, act

Analitika

Analitika nam omogoča, da merimo število uporabnikov v obliki obiskov in klikov.

advanced_ads_browser_width, advanced_ads_page_impressions, advanced_ads_pro_server_info, advanced_ads_pro_visitor_referrer
_ga: merjenje obiskanosti s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 2 leti. _gat: piškotek ne hrani uporabniških podatkov, uporablja se za omejevanje pogostosti zadetkov pri merjenju obiskanosti strani s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 10 minut. _gid: naključno ustvarjeno unikatno število se uporablja za izračun podatkov o obisku našega spletnega mesta. s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 24 ur.

Analiza obiska

To function properly, Hotjar stores first-party cookies on your visitor's browser. Cookies are either set by the Hotjar script, or by visiting Hotjar's website. Displaying the correct content to your visitors without personally identifying anyone relies on Hotjar's cookies.

_hjClosedSurveyInvites Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor interacts with a Survey invitation modal popup. It is used to ensure that the same invite does not re-appear if it has already been shown. 365 days _hjDonePolls Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor completes a poll using the Feedback Poll widget. It is used to ensure that the same poll does not re-appear if it has already been filled in. 365 days _hjMinimizedPolls Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor minimizes a Feedback Poll widget. It is used to ensure that the widget stays minimizes when the visitor navigates through your site. 365 days _hjDoneTestersWidgets Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor submits their information in the Recruit User Testers widget. It is used to ensure that the same form does not re-appear if it has already been filled in. 365 days _hjIncludedInSample Hotjar cookie. This session cookie is set to let Hotjar know whether that visitor is included in the sample which is used to generate funnels. 365 days _hjShownFeedbackMessage This cookie is set when a visitor minimizes or completes Incoming Feedback. This is done so that the Incoming Feedback will load as minimized immediately if they navigate to another page where it is set to show. 365 days _hjid Hotjar cookie. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the Hotjar User ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID. 365 days _hjRecordingLastActivity This should be found in sessionStorage (as opposed to cookies). This gets updated when a visitor recording starts and when data is sent through the WebSocket (the visitor performs an action that Hotjar records). Session hjTLDTest When the Hotjar script executes we try to determine the most generic cookie path we should use, instead of the page hostname. This is done so that cookies can be shared across subdomains (where applicable). To determine this, we try to store the _hjTLDTest cookie for different URL substring alternatives until it fails. After this check, the cookie is removed. Session _hjUserAttributesHash User Attributes sent through the Hotjar Identify API are cached for the duration of the session in order to know when an attribute has changed and needs to be updated. Session _hjCachedUserAttributes This cookie stores User Attributes which are sent through the Hotjar Identify API, whenever the user is not in the sample. These attributes will only be saved if the user interacts with a Hotjar Feedback tool. Session _hjLocalStorageTest This cookie is used to check if the Hotjar Tracking Script can use local storage. If it can, a value of 1 is set in this cookie. The data stored in_hjLocalStorageTest has no expiration time, but it is deleted immediately after creating it so the expected storage time is under 100ms. N/A _hjptid This cookie is set for logged in users of Hotjar, who have Admin Team Member permissions. It is used during pricing experiments to show the Admin consistent pricing across the site. Session _hjAbsoluteSessionInProgress The cookie is set so Hotjar can track the beginning of the user's journey for a total session count. It does not contain any identifiable information. 30 minutes