Avtor Foto, Adobe stock, Urška Kužner Kačar 11:46 dop AKTUALNO, REVIJA PROMET

Na Finskem vam pico lahko pripelje avtonomno dostavno vozilo

Avtonomno dostavno vozilo ni več zgolj vizija, temveč postaja realnost v razvoju cestnega transporta. Kateri se bo v širši uporabi uveljavil postopoma. »Zasledil sem trditev, da bomo prej naredili večje korake v osvajanju Marsa, kot pa h končni uveljavitvi in uporabi avtonomnih vozil v splošni praksi,« se nasmehne doc. dr. Robert Muha s Fakultete za pomorstvo in promet.

Foto: adobe stock

Avtonomno dostavno vozilo in njihova uvedba obeta številne prednosti, vendar se sooča tudi z izzivi, ki vplivajo na hitrost njihove integracije v vsakdanje življenje.

Tehnično zahteven projekt
Avtonomno dostavno vozilo je verjetno pričakovati uporabo v nadzorovanih urbanih okoljih (mesta) ali zaprtih industrijskih področjih (lahko logističnih centrih) dosti prej kot njihovo uporabo na javnih cestah. Takšen prehod ni samo tehnično zahteven (nadzorni instrumenti), ampak zahteva prilagojeno zakonodajo in prirejeno infrastrukturo. Zagotovo bodo mesta prihodnosti, zgrajena po principih trajnosti, že načrtovana tudi v smeri uporabe avtonomnih vozil. Pričakovati je, da bo delež AV na logističnem področju naraščal zlasti pri uporabi v mestih, kjer se srečujemo s fiksnimi točkami naklada in razklada in tudi s podobno strukturo tovora, ki se veliko ne spreminja, poudarjena je zgolj časovna komponenta (kdaj, kje in koliko), pojasni sogovornik.

Uporaba avtonomnih vozil bo prinesla kar nekaj olajšav
Avtonomna dostavna vozila so zagotovo del prihodnosti logistike, vendar je njihova širša uporaba odvisna od tehnološkega napredka, zakonodaje in sprejetosti v družbi, pojasnijo pri podjetju GLS Slovenija. V logistiki bi lahko prinesla večjo učinkovitost dostave, saj bi omogočila optimizacijo dostavnih poti, zmanjšanje stroškov in izboljšanje točnosti dostav. Prav tako bi lahko prispevala k zmanjšanju prometnih zastojev in emisij, saj bi vozila delovala z natančno načrtovanimi voznimi režimi in potencialno na električni pogon. Za logistična podjetja, kot je GLS Slovenija, bi to pomenilo še hitrejše in do okolja prijaznejše dostavne rešitve. Zelo težko pa se napove točen časovni okvir, saj je uvedba avtonomnih dostavnih vozil odvisna od več dejavnikov – tehnološke dovršenosti, regulativnih zahtev in splošne pripravljenosti infrastrukture.

Pošta Slovenije že vključena v Evropski projekt Trace
Na področju avtonomne dostave v zadnjem kilometru je Pošta Slovenije vključena v Evropski projekt Trace, ki med drugim obravnava tematiko dostave z avtonomnimi dostavnimi roboti (ADR). Pošta Slovenije bo v sklopu projekta testirala TRACE platformo in demonstrirala uporabo avtonomnega dostavnega robota, ki je v osnovi pripomoček za dostavo v zadnjem kilometru in lahko pomaga zaposlenim pri učinkovitejšem delu na terenu.

Avtonomne operacije so tehnološko izvedljive že danes, vendar je zakonodajni okvir tisti, ki preprečuje avtonomne operacije stopnje 4 ali 5. Stopnja 4 avtonomnih operacij pomeni, da operater zagotavlja oddaljen nadzor nad avtonomnim dostavnim robotom. V projektu TRACE je Pošta Slovenije začela intenzivnejša testiranja uporabe tehnologije ADR. »Sama testiranja ADR želimo razširiti tudi na nekaj zaprtih mestnih jeder (peš cone). Gre predvsem za razvojno-raziskovalne dejavnosti, saj komercializacija tovrstnih storitev (še) ni možna, dokler se regulatorni okvir v Republiki Sloveniji ne prilagodi,« pojasnijo.

Dodajo, da so v evropskih državah, na primer v Finski, tovrstni dostavni roboti že komercialno prisotni (v predelih Helsinkov, kjer je ADR dostava možna, lahko kot primer hrano iz trgovine pripelje ADR). Ker EU deluje pod enotno zakonodajo, na Pošti Slovenija predvidevajo, da lahko tudi v Sloveniji v kratkem pričakujemo spremembe v zakonodaji, ki bodo omogočale vsaj 4. stopnjo avtonomnih operacij.

Vzpostavitev realnih logističnih storitev s pomočjo ADR bo možna takoj, ko bo zakonodajni okvir prilagojen in bodo tovrstne storitve tudi komercialno zanimive. Ob trenutni zakonodaji so ADR pripomočki v dostavi neučinkoviti, saj trenutni zakonodajni okvir zahteva prisotnost operaterja na lokaciji ADR.

(Visited 25 times, 2 visits today)
Close

Center Nastavitev Zasebnosti

Obvezni piškotki

Shranijo uporabnikovo odločitev glede sprejemanja piškotkov.

gdpr[allowed_cookies], gdpr[consent_types]: beleži uporabniško odločitev glede sprejetja ali zavrnitev uporabe piškotkov. Veljavnost: 1 leto.

Socialna omrežja

Facebook vtičnik; za povečanje sodelovanja naših uporabnikov preko družbenih omrežij, analizo prodaje, segmentacijo uporabnikov in ponovno targetiranje uporabnikov

c_user, datr, fr, pl, presence, sb, wd, xs, pnl_data2, act

Analitika

Analitika nam omogoča, da merimo število uporabnikov v obliki obiskov in klikov.

advanced_ads_browser_width, advanced_ads_page_impressions, advanced_ads_pro_server_info, advanced_ads_pro_visitor_referrer
_ga: merjenje obiskanosti s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 2 leti. _gat: piškotek ne hrani uporabniških podatkov, uporablja se za omejevanje pogostosti zadetkov pri merjenju obiskanosti strani s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 10 minut. _gid: naključno ustvarjeno unikatno število se uporablja za izračun podatkov o obisku našega spletnega mesta. s storitvijo Google Analytics. Veljavnost: 24 ur.

Analiza obiska

To function properly, Hotjar stores first-party cookies on your visitor's browser. Cookies are either set by the Hotjar script, or by visiting Hotjar's website. Displaying the correct content to your visitors without personally identifying anyone relies on Hotjar's cookies.

_hjClosedSurveyInvites Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor interacts with a Survey invitation modal popup. It is used to ensure that the same invite does not re-appear if it has already been shown. 365 days _hjDonePolls Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor completes a poll using the Feedback Poll widget. It is used to ensure that the same poll does not re-appear if it has already been filled in. 365 days _hjMinimizedPolls Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor minimizes a Feedback Poll widget. It is used to ensure that the widget stays minimizes when the visitor navigates through your site. 365 days _hjDoneTestersWidgets Hotjar cookie. This cookie is set once a visitor submits their information in the Recruit User Testers widget. It is used to ensure that the same form does not re-appear if it has already been filled in. 365 days _hjIncludedInSample Hotjar cookie. This session cookie is set to let Hotjar know whether that visitor is included in the sample which is used to generate funnels. 365 days _hjShownFeedbackMessage This cookie is set when a visitor minimizes or completes Incoming Feedback. This is done so that the Incoming Feedback will load as minimized immediately if they navigate to another page where it is set to show. 365 days _hjid Hotjar cookie. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the Hotjar User ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID. 365 days _hjRecordingLastActivity This should be found in sessionStorage (as opposed to cookies). This gets updated when a visitor recording starts and when data is sent through the WebSocket (the visitor performs an action that Hotjar records). Session hjTLDTest When the Hotjar script executes we try to determine the most generic cookie path we should use, instead of the page hostname. This is done so that cookies can be shared across subdomains (where applicable). To determine this, we try to store the _hjTLDTest cookie for different URL substring alternatives until it fails. After this check, the cookie is removed. Session _hjUserAttributesHash User Attributes sent through the Hotjar Identify API are cached for the duration of the session in order to know when an attribute has changed and needs to be updated. Session _hjCachedUserAttributes This cookie stores User Attributes which are sent through the Hotjar Identify API, whenever the user is not in the sample. These attributes will only be saved if the user interacts with a Hotjar Feedback tool. Session _hjLocalStorageTest This cookie is used to check if the Hotjar Tracking Script can use local storage. If it can, a value of 1 is set in this cookie. The data stored in_hjLocalStorageTest has no expiration time, but it is deleted immediately after creating it so the expected storage time is under 100ms. N/A _hjptid This cookie is set for logged in users of Hotjar, who have Admin Team Member permissions. It is used during pricing experiments to show the Admin consistent pricing across the site. Session _hjAbsoluteSessionInProgress The cookie is set so Hotjar can track the beginning of the user's journey for a total session count. It does not contain any identifiable information. 30 minutes